Close

Såld: Audi Quattro Turbo 88A med diffspärrar, ABS-switch …

Känd från  TV-nyheter och körlaborationer vid Kungliga Tekniska Högskolan. Det blev min demobil, tack vare att jag enkelt kunde koppla bort bromsarnas ABS-funktion och spärra fyrhjulsdriftens differentialer.

Quattron inför friktionsmätning på hösthalka mellan billiga vajerräcken, som omöjliggör avkörning vid möte med sladdande bilar eller släpfordon.

1. Quattron med däck för friktionsmätning – där sidoräcken ökar risken för frontalkrock.

Men nu ska jag prioritera andra verksamheter och söker ny vårdare till min forsknings-, demonstrations- och mätbil.

Data nås via registreringsnumret NAA851 här i  Transportstyrelsens register.

Att köparen tar vara på bilens pedagogiska möjligheter är viktigare än att få bra betalt för min gamla ‘Quattrotjänare’.  Efter tips från min mc-kamrat sedan tonåren, Björn Weissmann, knappade jag därför in följande annonsmanus för nr.9/2013 av tidningen Classic Motor.

Audi Quattro Turbo 100 Avant 1988.
Demobil i TV-nyheter om olyckor:
S
pärrbara diffar, urkopplingsbar ABS.

Manuell, soltak, larm, drag, helskinn, ACC, motorv. S+V-hjul.
22006 mil.

Alltid varmgarage.
Bromsrör 1 hål.

Tel: 013-219200, 070-5432100
Epost: naa851@stop.se

Audi Quattro Turbo 100 Avant, 1988, reg.nr. NAA 851. Surrad för släpvagnstransport på landsväg.

2. Quattron utkörd från garaget för transport till körlaboration på övningsbana.

Annonsredaktionens support har redan imponerat på mig. Fredag kväll lade jag in annonsen på webben och söndag förmiddag fick jag mejl om att den här webbsidan inte fanns. Jag väntade med skapandet eftersom tidningens utgivningsdag låg en månad framåt i tiden. Dessutom hade jag inte räknat med att någon på redaktionen skulle bry sig om sådana självmål av mig som annonsör. Speciellt eftersom annonseringen är gratis för privatpersoner.

Den positiva anda som tidningen förmedlar gör att mina förväntningar på köparen är högt ställda. Välkommen att förhandla om hur min Quattrotjänares specialiteter kan tas tillvara. Räkna inte med att få köpa den genom första tjing eller genom att bara bjuda över utsatt pris.

Final för Quattro-special i årsmodell 1988A

Bromsarnas låsningsfria ABS-funktion kan kopplas bort med en brytare på instrumentpanelen. Det är nödvändigt vid nyanserad friktionsmätning Men det är också en säkerhetsdetalj vid körning på grusväg, som saknas i moderna bilar utan ABS-switch.

De spärrbara differentialerna i systemet för fyrhjulsdrift är en annan finess som moderna bilar saknar. I stället har man differentialbromsar av olika typ. För vardagsbilisten är de moderna systemen att föredra. Men manuella spärrar och de obromsade diffarna är oumbärliga på riktigt hala underlag respektive vid speciella mätningar eller demonstrationer.

Efter en dödsolycka med en bakhjulsdriven minibuss visade jag i SVT:s nyheter hur en bil beter sig när man skiftar från fram- till bakhjulsdrift. På halkbanan nära Kumla finns en uppförsbacke, som påminner om olycksbacken. Genom att dra lätt i handbromsspaken och ge gas fick jag framhjulen att spinna. Då går bilen rakt fram utan krumbukter – precis som den första (framhjulsdrivna) minibussen i kolonnen med skolbarn på väg till skidbacken.

I nästa demokörning höll jag vänsterfoten lätt på bromspedalen, så att enbart (de svagare bromsade) bakhjulen spann loss. Bilen blev genast instabil och ställde sig på tvären. I olycksbacken fick skolbarnens sladdande minibuss möte med en lastbil. Efter krocken utbröt brand och alla omkom i den bakhjulsdrivna minibussen, som i övrigt var av samma typ som den framförvarande utflyktsbussen.

Dessvärre tror jag inte att SVT:s nyhetsinslag då räckte för att sprida tillräcklig kunskap om problemet.  Inte ens ansvariga myndigheter tycks vara medvetna om sin okunskap.

Däremot har bilindustrin drastiskt minskat riskerna med moderna antisladdsystem. Trivialisering i kampanjer och myndighetsinformation bidrar dock till förväxlingar mellan antispinn och antisladd. Det kan bli farligt, eftersom antispinn på framhjulsdrivna bilar försämrar stabiliteten. Se min illustrerade artikel i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet.

Plus för NAA 851

Förutom det som nämns i annonscitatet ovan finns

  1. Möjlighet till veteranbilsförsäkring (över 20 år)
  2. Tre differentialer, mellan- och bakaxeldiffen spärrbara
  3. 5-växlad
  4. Galvaniserad kaross (Audi standard)
  5. Katalysator för blyfri 95-oktan (Audi standard)
  6. Motorvärmare med uttag för kupévärmare
  7. Centrallås med fjärrlarm på nyckelringen (2st)
  8. Lastbärare för takreling (foto 3)
  9. Bakrutespoiler (foto 3) 
  10. Svart bakljusramp (foto 3) 
  11. Stabilt cykelställ för rektangulär dragkulebalk (foto 3)
  12. Extraljus (foton 1&2 + ett likadant i reserv)
  13. Extra färdbromshandtag vid passagerarstolen
    Dubbelkommando när  rattaren (ska) överraskas
    Likadant utförande som på fotona här
  14. Flera uppsättningar däck på 15-tumsfälg
    varav 4 original lättmetall med bra däck (foton 2&3)
  15. Koffertmatta pressad med kanter i originalform
  16. Original golvmattor av gummi
  17. Fäste för Ericsson mobiltelefon (kan medfölja med tillbehör)
  18. Stereoradio med kassettbandspelare (ej CD)
  19. Godkännande för kommunikationsradio
  20. Batteriet har haft underhållsladdning (C-tech) med bilen i varmgarage sedan den ställdes av
  21. Mejladressen naa851@stop.se får övertas genom vidarebefordran till önskat alias
    (med reservation för domänöverlåtelse)
  22. Den här webbsidan får ligga kvar på stop.se/naa851 med reviderade uppgifter (enligt ev önskemål från köparen – reservation för domänöverlåtelse)
Foto bakifrån på högersidan av Audi Quattro 100 Avant med reg.nr NAA851

3. Quattron inför byte till vinterhjul.

Minus för NAA 851

För några år sedan skulle jag köra Quattron till besiktningen för att kunna ställa på bilen snabbt vid behov. Den har vilande försäkring men hade varit avställd så länge att körförbud automatiskt inträtt.

Då sprack ett bromsrör. Läckaget var väl synligt och lättåtkomligt längst bak. Men jag såg också att bromsskivorna var så korroderade att jag avstod från provisorisk reparation.

Min tanke var att senare se över hela systemet, dra om bromsledningarna och installera ventiler som möjliggjorde manuell omfördelning av bromskrafterna mellan fram- och bakhjul.
Det är ett knep för att få bilen att sladda överraskande i förarkurser på avlysta banor.

Men andra akuta projekt fick gå före och Quattron återgick till sin uppställningsplats i varmgaraget. Där har den stått sedan dess och jag har nu valt att prioritera verksamhet, som jag har bättre förutsättningar för. Det hindrar inte att jag gärna bistår som lärare och kursansvarig i verksamhet där NAA851 och andra bilar används laborativt. 

Några andra minus: 

  1. Bakbromsar kräver översyn (se ovan)
  2. Rost finns på draget och bakluckans nederkant
  3. Motorhuven hålls ej upp av gasdämparna
  4. Plastflisa borta i bakljusrampen (garageskada) 
  5. Service behövs med byte av vätskor och filter

Fler uppgifter och foton kan tillkomma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *