Motorcyklist
överkörd och dödad |
Egna
observationer Bilder
från
Fortsättning
följer |
|
2009-10-12 till www.stop.se på begäran av Magnus' föräldrar Sammanfattning [PDF] Magnus
17-åriga liv fick ett våldsamt slut den 19 juni 2007. Han
körde sin nya motorcykel på en grusväg nära Sveneby.
I en skymd vänsterkurva blev han överkörd och svårt
sargad av en mötande Volvo, som befann sig på Magnus' väghalva
enligt den omhändertagande brandmannen. Här
påvisar jag (Lennart Strandberg)
oklarheter i polisutredningen Till polisen sade Volvoföraren att hon styrt åt vänster i sin högerkurva. Enligt vittnesuppgifter var Volvon på fel sida, när den for över Magnus. Polisen drar ändå slutsatsen att Magnus orsakade olyckan genom att "ha ett spår", som genade i kurvan - enligt utredarens PM 070916. Förundersökningen
innehåller många sådana förbiseenden. Ett exempel
är att bilens slutläge inte markerades eller dokumenterades,
innan den flyttades till ett av vägens sidoutrymmen. Frånvaron av alkohol och droger i Magnus’ kropp är noggrant dokumenterad i obduktionsprotokollet. Men trots att inget alkoholutandningsprov har tagits på bilföraren, uppges i polisens rapportformulär att hon inte misstänks för att vara påverkad. Senare har uppgifter framkommit om att Volvoföraren innan mötet höll på med något i bilen. Om hon exempelvis tittade ned mot radion eller i handskfacket, förklarar det varför hon till polisen uppgav att hon före sammanstötningen såg motorcykeln men inte mc-föraren. Vittnesuppgifter om spåren
och bilderna på fordonsskadorna tyder på att Magnus försökte
bromsa och undkomma bilen genom att försätta motorcykeln
i stoppsladd åt höger. Volvoföraren tycks alltså haft blicken riktad bort från vägen under minst någon sekund. Om båda körde i 70 kilometer i timmen minskar gapet mellan fordonen med cirka 40 meter per sekund (72km/h=20m/s). På flygfoton
över olyckskurvan (tagna av Magnus far) ser man bara två
spår efter biltrafiken, inte tre eller fyra som det egentligen finns
plats för. Se bilden nedan. Spåren på flygfotot
ovan (taget tidigt år 2009) visar att flertalet förare 'rätar
ut' vägen från den föregående vänsterkurvan
(norr om bilden) till högerkurvan, där Magnus kom på sin
mc - skymd av vegetation på kurvans insida. Polisens och rättsväsendets kompetensförsörjningUtan adekvat utbildning är det praktiskt taget omöjligt för trafikskadeutredare att analysera snabba händelseförlopp, så att vetenskapligt konsensus kan uppnås. Den som ändå väljer att själv prioritera bland alla framlagda observationer, riskerar att vilseleda sig själv och andra med sin subjektiva rekonstruktion. De inblandades personliga bakgrund
är ofta betydelsefull i Polisens utredningar av kriminalitet. I trafikolyckor,
däremot, leder sådana värderingar lätt till att man
avstår från att kartlägga vad som faktiskt har hänt.
Redan i förundersökningens
rubrik Motorcykelns bromsprestanda och dess bortkopplade hastighetsmätarwire har fått anmärkningsvärt stor uppmärksamhet i polisutredningen. Men ingen tycks ha brytt sig om att bilen saknade ABS-bromsar. På grusväg blir den därför ostyrbar långt under den retardationsnivå som uppnåddes i de redovisade bromsproven (troligen utförda på asfalt). Se listan på observationer från polisutredningen som jag kunnat göra tack vare Magnus' familjs ambitiösa kartläggning.
Fortsättning följer. Senaste revision: 2009-10-17 |
||