|
Motorcyklist
överkörd och dödad av vänsterstyrande bilist
Egna observationer från polisutredningen |
Startsida
Egna observationer
från
polisutredningen
Bilder
från
förundersökningen
med vänligt tillstånd
av medverkande polis

Större
bild med förklarande text

Olyckssträckan
sedd i bilens körriktning

Volvons och Magnus' lägen
enligt omhändertagande brandman, Svante
Fortsättning
följer
Senaste revision:
2009-10-17 |
Till
www.stop.se på begäran av föräldrarna till motorcyklisten,
Magnus

På bilden ovan
och på andra flygfoton över
olyckskurvan (tagna av Magnus far) ser man bara två spår
efter biltrafiken, inte tre eller fyra som det egentligen finns plats
för i själva kurvan. Hjulspåren vid fotots högra
kant visar att den södergående trafiken normalt befinner sig
på fel sida före ingången till högerkurvan.
Olycksfordonens sidoläge
är helt avgörande för rekonstruktionen av händelseförloppet.
Där lämnar utredningen många frågor obesvarade:
- Låg verkligen mc-spåret
så nära Magnus' vänstra vägkant, som antyds av
skissen efter uppgifter från Gunnar G? Trots att den är upprättad
tre månader efter olyckstillfället (bilagd KJEB Förhör
070914-17:15), innehåller den märkligt detaljerade
uppgifter om spåren, som är orimliga enligt naturlagarna
och Newtons mekanik.
- Varför svänger
inte Magnus åt höger direkt när han upptäcker bilen?
Att han bromsar omkring en sekund innan mc:n går omkull på
höger sida talar för att Magnus' väghalva är
blockerad av bilen eller håller på att bli det.
Han vet kanske inte vart han ska ta vägen och bromsar därför
först i stället för att väja.
- Bilen stannar på
Magnus' väghalva och skulle kunna ha varit där även när
förarna upptäckte varandra. På en så smal och
kurvig väg är det naturligt även för en bilförare
att 'räta ut' kurvorna genom att utnyttja vägens bredd och
ligga till vänster före en högersväng.
Det visar spåren på flygfoton
av olyckssträckan.
- Bilen uppges vara en Volvo
744 av årsmodell 1991, när låsningsfria ABS-bromsar
var ovanliga. Trots att det är av avgörande betydelse
för händelseförloppet, har den tekniska undersökningen
inte klargjort om bilen har ABS eller ej. Inte ens under rubriken Bromssystem
nämns detta.
- Ännu märkligare
är att man inte redovisat vid vilken retardation på grusväg
som framhjulen blockerar och får bilen att gå rakt fram.
Utan sådana tester eller förbehåll från testarna
vilseleds de biltekniska lekmännen hos Polisen
när man i den tekniska undersökningen påstår att
"retardationsförmågan är fullgod".
De tekniker som undersökte bilen är troligen väl medvetna
om detta. Men om de inte nämner det för Polisens utredare,
missar förundersökningen denna högst rimliga förklaring
till varför Volvon var så långt över på
fel sida av vägen i sin högerkurva.
- Enligt uppgift var vägen
nyskrapad. Med rullgrus på ytan leder en hård inbromsning
ännu lättare till framhjulsblockering och förlorad styrbarhet,
så att bilen går rakt fram - och hamnar ännu
längre ut i kurvan på fel sida om vägmitten.
Det framhålls inte i de dokument jag haft tillgång till.
- Personbilar konstrueras
så att framhjulen bromsas hårdare än bakhjulen och
utnyttjar större del av väggreppet, för att inte bilen
ska sladda runt vid bromsning.
På grusväg leder det till att framhjulen blockerar och gör
bilen ostyrbar vid betydligt lägre retardation än de 8 m/s2
(se nedan), som redovisas i den tekniska undersökningen.
Mindre än hälften är ingen orimlighet i det här
fallet med en gammal bil och en förare, som tycks ha haft uppmärksamheten
på annat än mötande trafik.
På rullgrus är det normalt omöjligt att uppnå
så höga retardationsnivåer även om alla
hjul bromsas för fullt.
- Måttet på hastighetsförändring
(m/s2) uttalas meter per sekundkvadrat eller meter per sekundtvå.
En retardation på 8 m/s2 innebär att farten minskar med 29
kilometer i timmen för varje sekund man bromsar. Åtta meter
per sekund är ju ungefär lika med 29 kilometer i timmen.
I fysiken talar man hellre om acceleration
- och använder minustecken när hastigheten minskar. Oavsett
tecken, så är jordens tyngdacceleration 9,8 m/s2 det vill
säga ungefär 10 m/s2. Man kan alltså säga att bilen
uppnådde en retardation på 80 procent av tyngden i den tekniska
undersökningen.
Några sådana klargöranden hittar jag
inte i polisutredningen.
- Den tekniska undersökningen
påpekar inte heller att Volvos 744-modell är bakhjulsdriven.
Med en framhjulsdriven bil skulle bilföraren kunna ha förlorat
styrförmågan på grund av motorstopp efter en tidig
panikbromsning. I själva verket blir det tvärtom på
en bakjulsdriven bil, där stillastående drivhjul leder till
instabilitet och sladd.
Se min artikel i Nationalencyklopedin
under uppslagsordet 'kursstabilitet'.
Ett sådant missförstånd kan också
ha bidragit till att Polisen förhastat friade bilföraren från
misstankar och lade skulden på Magnus.
- Irrelevanta kommentarer
lyfts fram: "Hastighetsmätarvajern bortkopplad" är
den enda text som infogats på mc-fotona, och detta ovidkommande
faktum tillåts dominera besiktningsbladet 25/6 -07. Det kan också
ha bidragit till skuldbeläggning av Magnus.
- Där och på flera
andra ställen kallas motorcykeln för "MOPEDEN".
- En självklarhet som
att "BAKHJULET LÅSTE LÄTT VID INBROMSNING" resulterar
i en "ANMÄRKNING".
Utifrån mina egna erfarenheter som enduro- och motocrossförare
tolkar jag detta som att flera av utredarna saknar erforderlig
förståelse för mc-körning på grusväg.
Fortsättning
följer. Senaste revision: 2009-10-17
|