En olycka är oavsiktlig, inte oundviklig | An accident is unintentional, not unavoidable |
Professor,
tävlingsförare & trafikdebattör i samma person
kör med dig i utbildning av världsklass
Lunchföredrag? Seminarier?
drivs med F-skattesedel och momsplikt (revisionsbyrå: Ernst & Young) av Lennart Strandberg (CV här), trafikantkonsult, professor, tävlings- och demonstrationsförare
med praktisk och teoretisk auktoritet med analys, mätteknik & beräkningar i dialog med advokat & försäkringsbolag Skadad utan skadestånd? Orättvist beskylld? Här finns Tredje Hjälpen Dålig bussbroms dödade Magnus (ABS, fyrhjulsdrift, antispinn, däck & stabilitet), ... olycksanalys ... förarbeteende (höj sedan paniktröskeln med praktisk körträning på halkbana eller hos Safety Driving) INNEHÅLL(i ram)med ett urval uppbyggt hos VETA där STOP gav några års stöd som företagsmedlem |
managed with Swedish F-tax license by Lennart Strandberg, freelance scientist, professor and race driver CV List of publications
... driver behavior (raising panic threshold) ... and accident analysis CONTENTSincluding web pages on stability, antilock tests & -debating In addition, you may find translations from Swedish and a selection from VETA Until then: Explore US traffic safety and the NHTSA |
|
|
(ABS=Anti-Blocker-System, låsningsfria bromsar) Öppnad 981210
Att medelföraren kör säkrare med ABS framgår av två olika forskningsrapporter, som du kan ladda ned gratis: Anpassar medelföraren farten till bilens utrustning? (svenska) Vilken kölucka krävs utan ABS och vinterdäck? (engelska) När du kör på vinterväg med barmark under ena sidans hjul kan du korta bromssträckan rejält, om du trampar hårdare på bromspedalen och inte håller tillbaka foten när ABS-slamret börjar. Tänk efter, så inser du varför! Skillnaden i bromskraft kan styra bilen så häftigt att konstruktörerna har lagt in en dämpfunktion (GMA) i moderna ABS-datorer. Men utan ABS gör låsta hjul det mycket värre, oavsett GMA. Fortsättning följer ... |
First uploaded 10 Dec. 1998
Until next revision, you may check out the How-to section of an old page on ABS and risks. Some links may still be valid. Consider a split-friction road with ice and
snow under the wheels on one side and dry tarmac under the other two:
The steering effect of the braking force difference
is reduced by GMA software in modern ABS computers. However, locked
wheels make the situation much worse, irrespective of GMA.
|
Dog i bakhjulssladd med framhjulsdrift |
and rear wheel skid with front wheel drive |
Kunskap mot vattenplaning och sladdolyckor
|
Knowledge preventing hydroplaning and skidding
accidents
|
Minska älgkrock- & viltfaran
|
Reducing risks of elk impacts
|
Tillämpa kunskapen på egen risk! Inget ansvar tas av STOP eller av skribenten, men konstruktiva synpunkter är välkomna. |
Use the knowledge at your own risk! No responsibility taken by STOP or the author, but constructive remarks are welcome. |
©
STrandbergs OlycksPrevention
STOP
Box 1
SE-59054 Sturefors
Sweden
Website http://www.stop.se/visit fr. 1/1 1998
-
-
-
-
-
-
-
URL= http://www.stop.se/
index.htm visit
fr.1998-01-01